NACV-dag 2025: thema en call for papers

19e NACV-dag: Den Haag, 7 februari 2025

Oproep voor bijdragen

Op 7 februari 2025 vindt de jaarlijkse NACV-dag plaats op De Haagse Hogeschool in Den Haag. Deze netwerkdag geeft professionals op het gebied van academische communicatieve vaardigheden, van zowel Nederlandse als Vlaamse hogescholen en universiteiten, de kans om
bij elkaar te komen en kennis en ervaringen uit te wisselen. Dit jaar is het thema van deze netwerkdag ‘academische communicatieve vaardigheden in een inclusieve leeromgeving’.

Academische communicatieve vaardigheden in een inclusieve leeromgeving
Een inclusieve leeromgeving biedt alle studenten gelijke kansen om zich optimaal te ontwikkelen. Academische en communicatieve vaardigheden nemen een belangrijke positie in binnen een inclusieve leeromgeving, omdat beheersing van deze vaardigheden de kans op studiesucces vergroot en omdat ze voorwaardelijk zijn om te kunnen deelnemen aan het wetenschappelijk en maatschappelijk debat. Taal heeft bovendien impact op het gevoel van verbinding tussen mensen. Tijdens de NACV-dag onderzoeken we hoe het onderwijs in academische communicatieve vaardigheden kan bijdragen aan een inclusieve leeromgeving en daarmee aan het bevorderen van studentenwelzijn en studentsucces.

Suggesties voor onderwerpen

  • inclusie
  • taalbewust onderwijs
  • meertaligheid en interculturaliteit
  • genredidactiek
  • multi- en interdisciplinaire onderwijs


    Suggesties voor vragen

  • Hoe faciliteer je een toegankelijke leeromgeving waarin studenten, met verschillende achtergronden en leefwerelden, allemaal evenveel ontwikkelkansen krijgen?
  • Op welke manier beïnvloedt taal het bevorderen van inclusie binnen het onderwijs in academische communicatieve vaardigheden?
  • Welke rol speelt diversiteit bij het aanleren van vaardigheden zoals aandachtig luisteren, kritische vragen stellen en argumenten formuleren
  • Hoe beïnvloedt de multiculturele en meertalige context de academische communicatieve vaardigheden van onze toekomstige professionals?

Oproep voor bijdragen
Heb jij onderzoek gedaan naar inclusie dat raakt aan de hierboven beschreven invalshoeken? Of heb je een concept of denkkader ontwikkeld dat inclusief onderwijs in academische communicatieve vaardigeden bevordert? Ook zijn wij benieuwd naar praktijkervaringen rondom deze thematiek. Deel deze informatie dan tijdens de NACV-dag 2025 en stuur ons een abstract.

Richtlijnen voor abstracts
Het abstract beschrijft (in maximaal 300 woorden) duidelijk het onderwerp van je onderzoek of project en licht toe wat het doel van je bijdrage is. Geef daarnaast ook aan voor wie deze bijdrage interessant kan zijn en welke van de onderstaande vormen jouw voorkeur heeft:

  • lezing (40 min): 25 min presentatie + 15 min vragen of discussie
  • workshop (40 min): interactieve sessie, tijdsindeling zelf bepalen
  • pitch (20 min): 10 min pitchen + 10 min vragen of discussie. Een sessie (40 min) bevat twee pitches.

Procedure
Stuur je abstract uiterlijk vrijdag 8 november 2024 naar nacvmeeting25@hhs.nl. Eind november hoor je van ons of het abstract is geaccepteerd. Je ontvangt vervolgens in december de officiële uitnodiging voor de NACV-dag 2025 met het programma en informatie over de inschrijving.

Hartelijke groet,
Het organisatiecomité van de 19e NACV-dag
Anneke Biesheuvel, Sanne Kamphorst, Janneke Kelter, Liza Kozlowska, Kati Wolfänger

19th NACV Day: The Hague, February 7th, 2025

Call for Contributions

On February 7th, 2025, the annual NACV meeting will take place at The Hague University of Applied Sciences in The Hague. This network day gives professionals in the field of academic communication skills, from both Dutch and Flemish universities, the opportunity to come
together and exchange knowledge and experiences. This year’s theme is “academic communicative skills in an inclusive learning environment“.

Academic Communication Skills in an Inclusive Learning Environment
An inclusive learning environment provides equal opportunities for all students. Academic communication skills occupy an important role within an inclusive learning environment as mastering these skills significantly enhances the chances of study success for all students. Furthermore, these skills are essential for engaging in both academic and social debate. Language also has the power to foster a strong sense of connection among individuals. During the NACV day, we will explore how education in academic communication skills can contribute to an inclusive learning environment, and thus to student well-being and success.

Suggested topics

  • inclusion
  • language-aware education
  • multilingualism and interculturalism
  • genre didactics
  • multi- and interdisciplinary education

Suggested questions

  • How do you facilitate an accessible learning environment in which students from various backgrounds and life experiences all have equal opportunities for development?
  • What is the impact of language for inclusion in teaching academic communication skills?
  • What role does diversity play in learning skills such as active listening, critical questioning, and argument formulation?
  • How does a multicultural and multilingual context influence the communication skills of our future professionals?

Call for Contributions
Have you conducted relevant research on any of these topics? Or developed a framework that promotes inclusive teaching of academic communication skills? Or perhaps you have some practical experience that is worth sharing? Please submit an abstract to contribute to the NACV meeting 2025.

What should your abstract look like?
The abstract clearly describes (in a maximum of 300 words) the subject of your research or project and explains the purpose of your contribution. In addition, please indicate for whom this contribution might be of interest and which of the following forms you prefer:

  • lecture (40 min): 25 min presentation + 15 min questions or discussion
  • workshop (40 min): interactive session, schedule to be determined by you
  • pitch (20 min): 10 min pitch + 10 min questions or discussion. One session (40 min) includes two pitches.

Procedure
Submit your abstract by Friday, November 8th 2024, to nacvmeeting25@hhs.nl. At the end of November, you will be notified whether your abstract has been accepted. In December, you will receive the official invitation to NACV meeting 2025, along with the program and registration information.

Kind regards,

The organizing committee of the 19th NACV-day
Anneke Biesheuvel, Sanne Kamphorst, Janneke Kelter, Liza Kolzlowska, Kati Wolfänger